Βαγγέλης Παναγιωτουνάκος: «Ψηφιακή σύγκλιση των ΟΤΑ»

0
120

Ο Βαγγέλης Παναγιωτουνάκος είναι Δικηγόρος Αθηνών και υποψήφιος δημοτικός σύμβουλος με τον συνδυασμό «Κοινωνία Παρούσα» και υποψήφια Δήμαρχο Κηφισιάς, Ν.Ερυθραίας και Εκάλης την Αγγελική Παπάζογλου.

Έχοντας μπει για τα καλά στον 21ο αιώνα, μπορούμε πλέον να συμπεράνουμε με ασφάλεια ότι η ένταση της αστικοποίησης του πληθυσμού μας είναι δεδομένη, συνεχής και αυξανόμενη. Στις πόλεις μας σήμερα κατοικούν περισσότεροι από τους μισούς κατοίκους της γης, ενώ ο πληθυσμός των αστικών κέντρων αναμένεται να αυξηθεί κατά 2,6 δισ. ανθρώπους ως το 2050 με το συνολικό νούμερο να ανέρχεται σε 6,3 δισ. Η αστικοποίηση θα σημειωθεί κατά κύριο λόγο στις αναπτυσσόμενες χώρες όπου ήδη κατοικεί το 82% του παγκοσμίου πληθυσμού. Αυτό σημαίνει ότι κεντρικές κυβερνήσεις αλλά και η τοπική αυτοδιοίκηση πρέπει να θέσουν σε πρώτη  προτεραιότητα και να εφαρμόσουν όλες εκείνες τις πολιτικές, που θα κάνουν την αστικοποίηση «διαχειρίσιμη» και βιώσιμη για το μέλλον.

Ένα από τα βασικότερα εργαλεία (αν όχι το βασικότερο) για να επιτευχθεί ένα τόσο δύσκολο εγχείρημα αποτελεί η αξιοποίηση της τεχνολογίας, που στο ζήτημα αυτό μπορεί πραγματικά να δώσει άμεσες λύσεις και να επιφέρει αισθητή βελτίωση στην καθημερινότητα των κατοίκων των πόλεων. Οι λεγόμενες «έξυπνες εφαρμογές», μπορούν και πρέπει να διαχυθούν στην καθημερινότητά μας, γιατί έχουν τη δυνατότητα να μας προσδώσουν ένα σωρό οφέλη όπως ενδεικτικά ταχύτερη και αποτελεσματικότερη λειτουργία υπηρεσιών,  εξοικονόμηση οικονομικών και ενεργειακών πόρων, επίτευξη διαφάνειας στη λήψη αποφάσεων, διευκόλυνση στάθμευσης οχημάτων, βελτίωση κυκλοφοριακού, αποτελεσματικότερη διαχείριση απορριμμάτων κ.ο.κ.

Προκειμένου όμως τα νέα τεχνολογικά μέσα να γίνουν προσβάσιμα σε όσο το δυνατόν περισσότερους ανθρώπους,  πρέπει οι πολιτικές αρχές, τοπικές και κεντρικές, να δώσουν έμφαση σε τρεις άξονες :

Ο πρώτος αφορά στη μείωση του ψηφιακού χάσματος, του ψηφιακού αναλφαβητισμού και την ενίσχυση των ψηφιακών δεξιοτήτων  των πολιτών. Υπάρχει η δυνατότητα σε συνεργασία με την κεντρική κυβέρνηση και τους πανεπιστημιακούς φορείς να δημιουργηθούν πρότυπα  ψηφιακά κέντρα στους Δήμους και τις Περιφέρειες, όπου θα διενεργούνται εκπαιδευτικά προγράμματα για την εξοικείωση των μεγαλύτερων ηλικιών με τις νέες τεχνολογίες. Στις νεότερες ηλικίες θα δίνεται έμφαση στον προγραμματισμό, στην καινοτομία, στην ρομποτική, ενώ στις μικρότερες ηλικίες τα προγράμματα πρέπει να εστιάζουν στην δημιουργική απασχόληση των παιδιών με άξονα το παιχνίδι, που θα τους φέρνει σε επαφή με τον ψηφιακό κόσμο. Παράλληλα ο καινούριος θεσμός του “Digital Week”  που αφορά στη διοργάνωση εκπαιδευτικών σεμιναρίων διάρκειας 3-4 ημερών, που προσαρμόζονται ανάλογα με τις ιδιαιτερότητες κάθε περιοχής, έχει ήδη εφαρμοστεί πιλοτικά στην Κοζάνη (Πεντάλοφο) και πρέπει να εξαπλωθεί σε κάθε δήμο της χώρας μας.

Ο δεύτερος άξονας αφορά την αναβάθμιση των υπηρεσιών ηλεκτρονικής διακυβέρνησης. Τα μεγάλο οριζόντιο έργο που πολύ σύντομα πρόκειται να εκτελεστεί στην Επικράτεια είναι η ψηφιακή διακίνηση εγγράφων σε όλο το Δημόσιο. Θα δημιουργηθεί δηλαδή ένας κεντρικός κόμβος για το σύνολο της αλληλογραφίας του Δημοσίου όπου σε αυτό θα έρθουν να συνδεθούν, τα τοπικά συστήματα διακίνησης εγγράφων όλων των φορέων του Δημοσίου, δημιουργώντας ένα κεντρικό δίκτυο με απεριόριστες δυνατότητες. Με την ολοκλήρωση του έργου αυτού, η εξοικονόμηση πόρων για το Δημόσιο υπολογίζεται περίπου στα 400 εκ. ευρώ ετησίως. Οπότε σύντομα και ανά πάσα στιγμή θα μπορούμε να γνωρίζουμε τη διαδρομή του κάθε εγγράφου, ενισχύοντας έτσι τη διαφάνεια, την ισονομία και ίση μεταχείριση, την πάταξη της γραφειοκρατίας, αλλά και την επιτάχυνση της εξυπηρέτησης των Δήμων και των Δημοτών και την απομακρυσμένη εξυπηρέτηση χωρίς ανάγκη φυσικής παρουσίας στα δημοτικά καταστήματα. Επίσης δρομολογείται και η Ενιαία Ψηφιακή Πύλη,  που θα συγκεντρώνει όλες τις παρεχόμενες υπηρεσίες του κράτους στους πολίτες λειτουργώντας ως ένα one-stop-shop για πολίτες και επιχειρήσεις.  Η πύλη αυτή θα στηρίζεται  στην ενιαία ταυτοποίηση των πολιτών και στη διαλειτουργικότητα των μητρώων (όπως ενδεικτικά: αριθμός δελτίου ταυτότητας, ΑΜΚΑ και ΑΦΜ) που θα επιτρέπει online και σε πραγματικό χρόνο διασταύρωση στοιχείων και τη διεκπεραίωση των τόσο χρονοβόρων αλλά και κοστοβόρων διαδικασιών που μας ταλαιπωρούν καθημερινά.

Ο τρίτος άξονας είναι η ανάπτυξη των εφαρμογών των έξυπνων πόλεων, μέσω της αξιοποίησης της τεχνολογίας  του Internet of Things (IoT). Έργα όπως

α) η δημιουργία ψηφιακού οικοσυστήματος για τον τουρισμό, στο οποίο ο κάθε Δήμος θα μπορεί να «ανεβάσει» ένα ολοκληρωμένο οπτικοακουστικό υλικό για προβολή, αναδεικνύοντας τα συγκριτικά πλεονεκτήματα του ενώ παράλληλα θα παρέχει πληροφορίες που θα προσελκύουν τους επισκέπτες και θα τονώνουν την τοπική οικονομία, β) τα ανοιχτά εμπορικά κέντρα, μέσω των οποίων οι εμπορικοί σύλλογοι μαζί με τους ΟΤΑ θα συνεργάζονται με σκοπό την προμήθεια εφαρμογών έξυπνων πόλεων, εγκαταστάσεων σημείων προώθησης, πληροφόρησης και προβολής προϊόντων για την αύξηση της εμπορικής κίνησης και για τη βελτίωση της προσβασιμότητας στις εμπορικές τους περιοχές και

γ) τα έξυπνα συστήματα ελεγχόμενης στάθμευσης, οι εφαρμογές έξυπνης διαχείρισης απορριμμάτων, οι εφαρμογές έξυπνου οδοφωτισμού, έξυπνης διαχείρισης υδάτων, μπορούν πραγματικά να αναβαθμίσουν την ποιότητα της ζωής μας όσον αφορά το περιβάλλον, τη σπατάλη χρόνου και χρήματος,  τη βελτίωση της οικονομίας, καθώς και την καθημερινή διεκπεραίωση των εργασιών και υποχρεώσεων μας.

Σε επόμενη αρθρογραφία θα αναπτύξουμε διεξοδικά κάποιες από τις παραπάνω εφαρμογές.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here